Logo Muzeum
Agrolotnictwo NATO 1949-2009 Projekt ekspozycji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie 100-lecie Lotnictwa w Małopolsce Projekt renowacji samolotu WSK PZL AN-2 5705

Aktualności

Caudron odzyskuje dawny blask

21 marca 2019

Jeden z dwóch zachowanych na świecie samolotów myśliwskich Caudron Renault CR 714C1 jest poddawany rekonstrukcji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Brakujące elementy kadłuba są odtwarzane z wykorzystaniem technologii druku 3d z wykorzystaniem jednych z największych drukarek addytywnych w Europie.

Projekt rekonstrukcji jest efektem współpracy Muzeum Lotnictwa Polskiego z krakowskim producentem drukarek addytywnych, spółką ATMAT. Wyprodukowany w 1939 samolot o nr. fabrycznym 8538 i nr. bocznym CA-556 jest unikatem. Dobrze zachowane powłoki malarskie są jednym z niewielu przykładów oryginalnego francuskiego kamuflażu z początku drugiej wojny światowej.

Niestety eksponat jest zdekompletowany. Wojny nie przetrwała cała przednia część samolotu wraz z silnikiem i śmigłem. Odtworzenie brakujących elementów tradycyjnymi metodami byłoby niezwykle trudne. Do dziś zachowało się niewiele rysunków technicznych a odtworzenie metalowych elementów nosa samolotu wymagałoby odtworzenia specjalistycznych form. Dzięki wykorzystaniu drukarek 3d możliwe było odtworzenie części na podstawie modelu komputerowego. Cały proces odbywa się pod nadzorem konserwatorskim, z zachowaniem historycznej substancji. Nowe elementy są montowane jedynie do istniejących węzłów łoża silnika, tak aby nie naruszyć oryginalnej konstrukcji.

Egzemplarz znajdujący się w krakowskim muzeum jest jednym z sześciu Caudronów dostarczonych do Finlandii, w ramach pomocy po agresji ZSSR. Od maja 1941 r. służył jako pomoc naukowa w szkole mechaników lotniczych. Został przekazany do zbiorów MLP jako długoterminowy depozyt przez fińskie muzeum lotnictwa Päijät-Hämeen ilmailumuseo, mieszczące się na lotnisku Lahti-Vesivehmaa.

Samolot myśliwski Caudron CR 714C1, będący rozwinięciem samolotów C 710 i C 713 został opracowany przez inż. Marcela Riffarda w firmie Caudron, w oparciu o wcześniejsze samoloty wyścigowe. Projekt powstał w odpowiedzi na ogłoszony przez dowództwo francuskiego lotnictwa wojskowego konkurs mający wyłonić lekki myśliwiec o prostej konstrukcji drewnianej. Samoloty były napędzane silnikami o niewielkiej mocy i osiągały dużą prędkość dzięki dobremu opracowaniu aerodynamicznemu.

W czasie walk we Francji loty bojowe na CR 714C1 wykonywali tylko Polacy (i pojedynczy piloci francuscy). Samoloty te weszły na uzbrojenie dywizjonu myśliwskiego GC 1/145, który powstał na bazie dywizjonu, który miał zostać wysłany do Finlandii. Został on przebazowany z Lyonu w okolice Paryża. W samolotach występowały problemy z silnikami, podwoziem, mechanizmem zmiany skoku śmigła, jednak z braku nowych samolotów Polacy nadal wykonywali loty bojowe na tych samolotach. W dniach 8-11 czerwca 1940 r. piloci GC 1/145 zestrzelili 8 samolotów niemieckich, tracąc 14 Caudronów, z czego cztery w walce, a resztę w wypadkach.

 



Województwo Małopolskie
Mecenas Muzeum
Kraków Airport Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - sponsor restauracji samolotu Caudron  CR.714 Cyclone
Patroni Medialni
Skrzydlata Polska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© Muzeum Lotwnictwa Polskiego w Krakowie   |   Polityka prywatnosci i obsługi "ciasteczek"
Rozmiar fontu
Kontrast