Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Blériot XI

Blériot XI
Francja / Polska
samolot pionierski
1967



  • Dane techniczne


Rozpiętość 8,5 m
Długość 7,6 m
Masa startowa 220 kg
Maksymalna prędkość 70 km/h
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
Silnik :
3-cylindrowy, w układzie "W" Anzani o mocy 25 KM (18 kW)
Zdjęcia panoramiczne :

 

Replika jednego z najważniejszych samolotów okresu pionierskiego, zbudowana przez weterana polskiego lotnictwa.

Od momentu gdy marzenia o lataniu stały się rzeczywistością, rozpoczął się wyścig – kto dalej? kto wyżej? Rywalizacja od samego początku była uzależniona od możliwości technicznych. W roku 1903 dystansem było 36 metrów…

Francuski konstruktor Louis Bleriot opracował w 1909 roku samolot o drewnianej, kratownicowej konstrukcji kadłuba, w układzie górnopłata ze śmigłem ciągnącym. Po wprowadzeniu drobnych udoskonaleń model Blériot VII bis przeleciał w roku 1908 dystans 30 km. Kolejna wersja – XI – była już mniej skomplikowana. Konstruktor zrezygnował z zastosowania lotek i podwójnego statecznika poziomego. Lotki zostały zastąpione wyginaną krawędzią spływu na końcach skrzydeł.

Wersja XI zasłużyła się wieloma wyczynami w historii lotnictwa. Oprócz pierwszego przelotu nad Kanałem La Manche w dniu 25 lipca 1909 roku, na samolocie Blériot w dniu 1 września 1913 roku Francuz Adolphe Pégoud wykonał
po raz pierwszy w dziejach lot odwrócony. W tydzień później nad lotniskiem w miejscowości Buc zaprezentował on także beczkę i pętlę.

Trwający 37 minut przelot nad Kanałem przysporzył Louisowi Blériot wielkiej popularności i setek nabywców jego maszyn tak we Francji, jak i poza jej granicami. Do 1915 roku zbudowano blisko 1000 egzemplarzy samolotów tego typu – była to jedna z najpowszechniejszych konstrukcji okresu pionierskiego w lotnictwie europejskim. Samoloty Bleriot XI były również budowane na ziemiach polskich – 3 maszyny powstały w zakładach warszawskiej Aviaty w 1911 roku. W początkowym okresie pierwszej wojny światowej kolejna wersja tego samolotu – XII – była używana do zadań rozpoznawczych. Blériot XII był nieco większy od poprzednich wersji i był w stanie zabrać dodatkowo dwóch pasażerów.

Prezentowany egzemplarz samolotu Blériot XI to zbudowana w 1967 roku przez Pawła Zołotowa replika samolotu pionierskiego, wsławionego pierwszym przelotem nad Kanałem La Manche. Kopia Blériota XI została wyposażona w silnik gwiazdowy Salmson o mocy 40 KM. W październiku 1968 roku egzemplarz został przekazany do zbiorów Muzeum.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka