Logo Muzeum
Zbiory


Samolot: Dassault Mirage 5 BA

Dassault Mirage 5 BA
Francja
samolot myśliwsko-bombowy
1970



  • Dane techniczne


Rozpiętość 8,22 m
Długość 15,55 m
Masa startowa 13700 kg
Maksymalna prędkość 1912 km/h
Pułap 17000 m
Zasięg 2400 km
Uzbrojenie dwa działka DEFA 552 kalibru 30 mm, 4 tony uzbrojenia lub dodatkowe zbiorniki paliwa podwieszane na 5 węzłach pod skrzydłami i kadłubem
Silnik :
jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy SNECMA Atar 9C o ciągu 58,9 kN z dopalaniem

 

Mirage 5BA był samolotem myśliwsko-bombowym przeznaczonym dla belgijskiego lotnictwa wojskowego. Samolot był produkowany na potrzeby francuskiego lotnictwa wojskowego i na eksport. Pierwsza litera w oznaczeniu wersji oznaczała kraj kupujący.

Mirage 5 był kolejną wersją rozwojową doskonałego samolotu myśliwskiego Mirage III z charakterystycznym kształtem skrzydła „delta”. Mirage 5 był w drugiej połowie lat 60-tych realizowany na specjalne zamówienie Izraela na myśliwiec bombardujący. Miał być oparty całkowicie na konstrukcji myśliwskiego Mirage III, ale z uproszczonym wyposażeniem celowniczym (brak pokładowego celownika radiolokacyjnego). Dzięki temu miał to być samolot mniej pracochłonny i tańszy w eksploatacji, obsłudze oraz konserwacji a jednocześnie zachowywał szereg ważnych cech potrzebnych w walce. Rezygnacja z większości wyposażenia pozwoliła zwiększyć zapas paliwa w zbiornikach wewnętrznych i tym samym powiększyć zasięg samolotu.

Prototyp samolotu oblatany został w maju 1967 roku. Jednak na drodze do realizacji izraelskich planów stanęło embargo na dostawy broni do Izraela, jakie ogłosił rząd francuski po tzw. Wojnie Sześciodniowej w czerwcu 1967 roku. Pierwsze wyprodukowane w 1970 roku samoloty przeznaczone pierwotnie dla Izraela, przejęło francuskie lotnictwo wojskowe.

Z ponad 400 zbudowanych egzemplarzy większość została wyeksportowana. Samolot był produkowany w trzech wersjach: myśliwsko-bombowej, rozpoznawczej i szkolno-bojowej. Wiele z tych samolotów podlegało potem modernizacji, wprowadzano udoskonalenia aerodynamiczne, montowano nowe elektroniczne systemy celownicze i nawigacyjne.

Samoloty Mirage III i 5 były jednym z kamieni milowych w rozwoju techniki lotniczej. W doskonały sposób łączyły nowoczesną aerodynamikę z doskonałymi osiągami i świetnymi właściwościami manewrowymi. Były groźnym przeciwnikiem w walkach powietrznych. Stały się szlagierem eksportowym i swoistym symbolem Francji.

Samolot znajdujący się w zbiorach Muzeum latał w belgijskim lotnictwie wojskowym. Jest to Mirage 5BA (myśliwsko-bombowy), jeden z 63 egzemplarzy, jakie były na uzbrojeniu tego kraju. Oprócz tych samolotów było jeszcze 27 w wersji rozpoznawczej (BR) i 16 szkolno-bojowych (BD). Belgia obok Libii była największym użytkownikiem tego samolotu.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka