Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Mikojan-Guriewicz MiG-29GT (UB)

Mikojan-Guriewicz MiG-29GT (UB)
ZSRR
samolot szkolno-bojowy
1982



  • Dane techniczne


Rozpiętość 11,36 m
Długość 17,32 m
Masa startowa 15 600 kg
Maksymalna prędkość 2400 km/h (Ma 2,3)
Pułap 18 000 m
Zasięg 1430 km
Uzbrojenie działko GSz-301 kal. 30 mm i do 2000 kg uzbrojenia podwieszanego na belkach skrzydłami (kierowane pociski rakietowe klasy powietrze - powietrze R-60, bomby lub wyrzutnie rakiet niekierowanych)
Silnik :
dwa dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe RD-33 o ciągu 81,4 kN z dopalaniem

 

Projekt samolotu myśliwskiego MiG-29 z kadłubem nośnym i skrzydłem pasmowym, w którym nie ma wyraźnego podziału na kadłub i centropłat zaczął powstawać w biurze konstrukcyjnym Mikojana w ZSRR na przełomie lat 60-tych i 70-tych. Prototyp oblatano 6 października 1977 r.

W 1981 r. oblatano dwumiejscowy wariant szkolno–bojowy MiG-29UB, pozbawiony radaru i mający przez to zredukowane możliwości bojowe. W 1982 r. rozpoczęła się produkcja seryjna. W kodzie NATO samolot otrzymał oznaczenie Fulcrum-A. MiG-29 ma system kierowania uzbrojeniem złożony z radaru S-29 o zasięgu 70 – 100 km, lokalizatora optycznego KOLS-29 sprzężonego z dalmierzem laserowym i nahełmowego układu wskazywania celów Szczel-3UM. Układy te sterowane są przez dwa komputery pokładowe C-100.

Pierwszych 12 maszyn tego typu znalazło się w Polsce w latach 1989–1990, kolejne 10 kupiono od Czech w zamian za śmigłowce Sokół. Służą one w 1 eskadrze lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

MiG-29UB, przekazany do Muzeum w kwietniu 2008 r. jest eksponatem o szczególnej historii, uczestniczącym w przemianach politycznych w Europie. Samolot ten został pod koniec lat 80. dostarczony lotnictwu wojskowemu NRD (Lufstreitkräfte der NVA). Po zjednoczeniu Niemiec MiGi-29 zostały przejęte przez Bundesluftwaffe, stając się w ten sposób pierwszym typem samolotu bojowego produkcji radzieckiej w służbie państwa członkowskiego NATO. Niemieckie MiGi-29 eksploatowane były przez pułk JG 73 Steinhoff w bazie Laage.

W 2002 r. Niemcy postanowiły wycofać z eksploatacji MiGi-29. Samoloty zostały sprzedane Polsce za 1 euro. Po niezbędnych remontach trafiły do 41 eskadry lotnictwa taktycznego w Malborku. Egzemplarz nr 4115 w 2007 r. został wycofany i przekazany do Muzeum.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka