Samolot: Cessna UC-78A Bobcat
USA
samolot wielozadaniowy
1941
|
Rozpiętość
|
12,78 m |
Długość
|
10,0 m |
Masa startowa
|
2135 kg |
Maksymalna prędkość
|
314 km/h |
Pułap
|
6000 m |
Zasięg |
1000 km |
Uzbrojenie
|
brak stałego uzbrojenia |
Silnik
:
dwa 7-cylindrowe gwiazdowe chłodzone powietrzem Jacobs R-755-9 o mocy 245 KM (178 kW) każdy |
Zdjęcia panoramiczne
:
|
|
Amerykański dwusilnikowy samolot szkolny używany przez polski Instytut Lotnictwa.
Mimo iż doktryna wojenna Stanów Zjednoczonych w latach dwudziestych i trzydziestych nie przewidywała możliwości udziału tego kraju w większych konfliktach, to jednak po wprowadzeniu w życie Ustawy o Korpusie Powietrznym z 1926 roku dało się zauważyć pewne zmiany w podejściu do szkolenia pilotów. Stopniowo samoloty jednosilnikowe były zastępowane dwusilnikowymi. Szkolenie załóg bombowych wymagało bowiem stworzenia szkolnego samolotu wielosilnikowego.
W początku 1939 roku szef biura konstrukcyjnego zakładów Cessna Aircrafr Corporation w Wichita inż. Tom Selter zaprojektował dwusilnikowy, pięciomiejscowy samolot o konstrukcji mieszanej. Oblatany w tym samym roku T‑50 wszedł do seryjnej produkcji w zakładach Cessna w roku następnym. Płatowcem tym zainteresowały się władze wojskowe i od roku 1940 zakłady Cessna rozpoczęły masową produkcję treningowych AT‑8 i AT‑17. Maszyna, będąca pierwszą dwusilnikową konstrukcją firmy, wyposażona w silniki gwiazdowe Jacobs, otrzymała nazwę Bobcat. Łącznie powstały 2042 samoloty wszystkich wersji.
Odmiana przeznaczona dla Lotnictwa Armii Stanów Zjednoczonych (USAAF) była budowana pod oznaczeniem UC‑78 i służyła do szkolenia załóg oraz lotów dyspozycyjnych. Po zakończeniu wojny duża liczba tych samolotów została sprzedana w ramach demobilu do wielu krajów. Polska zakupiła wówczas 21 sztuk, wszystkie sprowadzone Cessny pochodziły z produkcji wojennej. Do stanu użyteczności doprowadzono 14 egzemplarzy, reszta służyła jako zbiór części zamiennych.
PLL LOT eksploatował Cessny Bobcat do 1949 roku. Potem jedyny nie skasowany samolot (SP-LEM) przekazano Instytutowi Lotnictwa, gdzie otrzymał rejestrację SP-GLC i był użytkowany do 1962 roku. W lipcu 1953 roku wykonano z jego pokładu rekordowe skoki spadochronowe z wysokości 4800 i 4600 m.
Swą długowieczność Cessna UC-78 SP-GLC zawdzięczała „kanibalizacji” innych samolotów tego typu. Dla upamiętnienia tego na części dziobowej kadłuba wymalowano charakterystyczny motyw paszczy rekina. Po wycofaniu z eksploatacji w 1967 roku UC-78 Bobcat SP-GLC został przekazany do zbiorów Muzeum. Jest on obecnie prezentowany w barwach Instytutu Lotnictwa.
Powrót