Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Bücker Bü 131 B Jungmann

Bücker Bü 131 B Jungmann
Niemcy
samolot szkolny
1934



  • Dane techniczne


Rozpiętość 7,4 m
Długość 6,6 m
Masa startowa 680 kg
Maksymalna prędkość 185 km/h
Pułap 3000 m
Zasięg 650 km
Uzbrojenie
Silnik :
4-cylindrowy, rzędowy, odwrócony, Hirth HM 504A o mocy 105 KM (78 kW)
Zdjęcia panoramiczne :

 

Ograniczenie zbrojeń po I wojnie światowej spowodowało zmniejszenie tempa rozwoju konstrukcji wojskowych. Lotnictwo wojskowe przeżywało czas stagnacji, postęp wymuszało natomiast lotnictwo cywilne. Złoty okres jego rozwoju przypada na lata dwudzieste i trzydzieste, powstawały wówczas masowo nowe wytwórnie produkujące tanie, proste i niezawodne maszyny.

Samolot Bücker Bü 131 Jungmann został zaprojektowany w 1933 roku przez pracującego w Niemczech szwedzkiego konstruktora Andersa Andersona. Był to dwumiejscowy, dwupłatowy samolot szkolno-akrobacyjny o konstrukcji mieszanej. Płatowiec miał kadłub spawany z rurek stalowych, drewniane skrzydła i pokrycie płócienne. Oblatany 27 kwietnia 1934 roku, stał się pierwszym produktem powstałych wówczas zakładów Bücker Flugzeugbau. Samolot okazał się bardzo udaną maszyną charakteryzującą się małymi wymiarami i doskonałymi własnościami w akrobacji. Od 1936 roku produkowana była wersja Bü 131 B z silnikiem Hirth A2.

Ze względu na swe bardzo dobre własności pilotażowe samoloty Bü 131 szybko trafiły do szkół lotniczych i akrobacji nie tylko w Niemczech. Przed wybuchem wojny Jungmanny stały się podstawowymi maszynami niemieckich szkół lotniczych. Maszyny te były eksportowane do wielu krajów, produkowano je również na licencji w Hiszpanii, Japonii, Szwajcarii i Czechosłowacji. W latach poprzedzających wybuch II wojny światowej samoloty Bü 131 brały udział w wielu międzynarodowych imprezach lotniczych, np. w wyścigu Round the Reef w Afryce Południowej w 1938 roku. Na samolocie Jungmann wywalczono także 3 miejsce podczas Mistrzostw Akrobacji rozegranych w 1938 roku w Holandii.

Od roku 1935 rozpoczęto wytwarzać zmniejszoną odmianę jednomiejscową z silnikiem gwiazdowym, nazwaną Jungmeister. Samoloty w tej wersji były budowane w Niemczech, Hiszpanii i Szwajcarii. Na maszynach tej wersji w 1938 roku odniesiono również szereg zwycięstw w zawodach akrobacji lotniczej w Europie. Ostatnie egzemplarze samolotu Jungmeister zbudowano w Niemczech w 1969 roku.

Po zakończeniu II wojny światowej jeszcze przez ponad 25 lat samoloty Jungmann i Jungmeister należały do najpopularniejszych maszyn akrobacyjnych na świecie. Wiele z nich miało zmienione silniki – zamiast montowanych na nich fabrycznie silników Hirth zabudowywano nowocześniejsze i mocniejsze silniki Lycoming. Płatowce z tymi silnikami były montowane pod oznaczeniem Bü R-170 w Szwajcarii.

Wiele Jungmannów lata do dzisiaj. Kilka ostatnich egzemplarzy powstało w Niemczech jeszcze w 1969 roku. W Polsce przed wojną zarejestrowane były 2 samoloty tego typu. 2 inne, poniemieckie, były eksploatowane po wojnie. Bielska firma Serwis Samolotów Historycznych produkuje obecnie samoloty Bü 131 Jungmann – nie są to repliki, lecz maszyny budowane na podstawie licencji. Zmiany w stosunku do konstrukcji przedwojennej obejmują zastosowanie nowocześniejszych materiałów oraz innych silników. Samoloty cieszą się dużą popularnością a firma ma zamówienia produkcyjne na szereg lat.

Eksponowany w Muzeum Bü 131 B Jungmann o numerze fabrycznym 13.113 i rejestracji cywilnej SP‑AFO, został przejęty przez Polaków w 1945 roku i po remoncie w Okręgowych Warsztatach Lotniczych w Poznaniu był eksploatowany w latach 1946–1955 przez Aeroklub Poznański. Po skasowaniu trafił do zbiorów krakowskiego Muzeum w 1963 roku.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka