Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: TS-11 Iskra bis B „Czerwona 1”

TS-11 Iskra bis B „Czerwona 1”
Polska
samolot szkolno-treningowy
1971



  • Dane techniczne


Rozpiętość 10,06 m
Długość 11,15 m
Masa startowa 3862 kg
Maksymalna prędkość 750 km/h
Pułap 12500 m
Zasięg 1250 km
Uzbrojenie brak
Silnik :
turboodrzutowy SO-3W o ciągu 1100 kG

 

Samolot Zespołu Akrobacyjnego Sił Powietrznych „Biało-Czerwone Iskry”.

Samolot o numerze seryjnym 1H-0730 to ostatni egzemplarz siódmej serii produkcyjnej Iskry (trzeciej serii wersji szkolno-bojowej TS-11 Iskra bis B). Służbę rozpoczął 12 lipca 1971 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym (LPSz) w Radomiu. W 1986 roku '0730' był remontowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Samolot bywał wykorzystywany w pokazach grupy „Rombik” (samoloty VII i VIII serii produkcyjnych cieszyły się opinią szczególnie statecznych i łatwych w pilotażu).

W 1991 roku samolot jako jeden z 8 został wybrany do pierwszego stałego składu Zespołu Akrobacyjnego Sił Powietrznych „Iskry” jako „Czerwona 1”. W 54. Warszatach Lotniczych w Radomiu samoloty zostały przystosowane do lotów pokazowych. Modyfikacja obejmowała montaż radiostacji RS-6106, usunięcie działka i fotokarabinu, dodanie instalacji dymotwórczej. Zabudowano mocniejszy silnik SO-3W. Równocześnie samoloty zespołu otrzymały specjalne malowanie wykonane w 49. Polowych Warsztatach Lotniczych w Bydgoszczy według projektu ppłk. pil. inż. Ireneusza Fibingiera.

Samolot 1H-0730 został oblatany jako pierwszy z samolotów zespołu 19 lipca 1991 roku. Debiut nowego zespołu z prowadzącym mjr. pil. inż. Tomaszem Radolińskim nastąpił na pokazach z okazji Święta Lotnictwa 24 sierpnia 1991 r. w Poznaniu, po którym zespół prezentował się na licznych pokazach w kraju i za granicą, w tym International Air Tattoo '95. W 1997 roku samolot nr 1 skierowano do remontu w WZL-2, samolot otrzymał wówczas awionikę Bendix/King, dokonano również poprawek w malowaniu.

„Czerwona 1” była jedną z ostatnich Iskier na stanie 60. LPSz, który od 1994 roku przezbrajano na samoloty PZL-130 Orlik. 17 czerwca 2000 roku nastąpiło przekazanie samolotów Zespołu do 58. LPSz z Dęblina (od 2001 1. Ośrodek Szkolenia Lotniczego). Nazwę zespołu zmieniono na „Biało-Czerwone Iskry”.

W roku 2004 i 2005 "Czerwona 1" pilotowana przez dowódcę „Biało-Czerwonych Iskier” płk. pil. Jerzego Lenia prowadziła zespół podczas otwarcia I i II Małopolskiego Pikniku Lotniczego. Po wylataniu resursu, w 2007 roku samolot został przekazany do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka