Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: PZL I-22 Iryda M-93K

PZL I-22 Iryda M-93K
Polska
samolot szkolno-treningowy
1995



  • Dane techniczne


Rozpiętość 9,6 m
Długość 13,22 m
Masa startowa 6650 kg
Maksymalna prędkość 800 km/h
Pułap 12800 m
Zasięg 1620 km
Uzbrojenie
Silnik :
dwa silniki turboodrzutowe PZL K-15 o ciągu po 1500 kG (14,7 kN)

 

Iryda to samolot szkolno-treningowy, opracowany w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie jako następca samolotu TS-11 Iskra. Prototyp zbudowany w zakładach WSK PZL Mielec oblatano w 1985 r. Był napędzany silnikami PZL-5. W 1992 r. oblatano prototyp wersji M-93K, napędzanej docelowymi silnikami K-15. W latach 1992–1996 58. Lotniczy Pułk Szkolny w Dęblinie eksploatował 8 egzemplarzy.

Z powodu przedłużającego się okresu rozwoju Iryda w momencie wejścia do eksploatacji była konstrukcją przestarzałą i sprawiającą liczne problemy, dlatego po katastrofie w 1996 r., w której zginęło dwóch pilotów, samoloty wycofano z użycia. Prace nad samolotem kontynuowano, powstawały też prototypy wersji z silnikami Rolls Royce Viper i awioniką francuskiej firmy Sagem, ale nie weszły do produkcji seryjnej i eksploatacji.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka