Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Silnik lotniczy: SNECMA ATAR 09C

SNECMA ATAR 09C
Francja
silnik odrzutowy



Układjednowałowy, jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy z dziewięciostopniową sprężarką osiową oraz dwustopniową turbiną i dopalaczem
Masa1456 kg
Ciąg maksymalny
bez dopalania
42 kN (4282 kG)
Ciąg maksymalny z dopalaniem58,9 kN (6006 kG)

Francuski silnik dla naddźwiękowych samolotów bojowych, wywodzący się z niemieckiej konstrukcji z czasów II wojny światowej.

Podstawą stworzenia silnika ATAR był niemiecki silnik BMW 003. Jego konstruktor Herman Östrich został zatrudniony przez Francuzów i pod jego kierownictwem w dawnych zakładach firmy Dornier w Rickenbach we francuskiej strefie okupacyjnej Niemiec rozpoczęto prace rozwojowe nad większymi i mocniejszymi silnikami w oparciu o konstrukcję BMW 003. Biuro konstrukcyjne otrzymało nazwę ATAR (skrót od Atelier Technique Aéronautique Rickenbach).

Wstępny projekt silnika ATAR 101 został ukończony w październiku 1945 r., a pierwszy silnik ATAR 101 został uruchomiony w marcu 1948 r. Silniki ATAR 101 były stosowane w samolotach myśliwsko-bombowych Dassault Super Mystère. Następnie powstały wersje ATAR 08 i 09, które rozmiarami były zbliżone do wersji 101, ale zostały znacznie przekonstruowane – zastosowano dziewięciostopniową sprężarkę w miejsce siedmiostopniowej i dwustopniową turbinę oraz ulepszony dopalacz. Dzięki temu ciąg był znacznie większy.

Prezentowana wersja 09C, stosowana w samolotach myśliwskich Mirage III i szturmowych Mirage V, została wprowadzona w 1959 r. Silnik jest uruchamiany przy pomocy sprężonego powietrza, wytwarzanego przez rozrusznik umieszczony w stożku przed wlotem powietrza.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     -   |   Deklaracja dostępności