Samolot: TS-11 Iskra bis DF '1409'
Polska
samolot szkolno-treningowy
1975
|
Rozpiętość
|
10,06 m |
Długość
|
11,15 m |
Masa startowa
|
3840 kg |
Maksymalna prędkość
|
770 km/h |
Pułap
|
11500 m |
Zasięg |
1460 km |
Uzbrojenie
|
działko kal. 23 mm, możliwość podwieszenia 50-kg bomb, zasobników z karabinami maszynowymi i wyrzutni niekierowanych pocisków rakietowych na czeterech podskrzydłowych węzłach |
Silnik
:
1 turboodrzutowy SO-3W o ciągu 9,81 kN (1100 kG) |
|
Egzemplarz ostatniej wersji produkcyjnej TS-11 Iskra w okolicznościowym malowaniu.
TS-11 Iskra to odrzutowy samolot szkolno-treningowy, opracowany w 1958 roku przez zespół nż. Tadeusza Sołtyka. Prototyp oblatano w 1960 roku. Produkcję seryjną samolotów podjęto w zakładach WSK PZL Mielec w roku 1963. Na Iskrze pobito w 1964 r. cztery światowe rekordy prędkości.
Kolejno opracowywane i produkowane były następujące wersje:
- rok 1963 - Iskra bis A (silniki HO-10)
- rok 1966 - Iskra bis B (silniki HO-10, podskrzydłowe węzły uzbrojenia)
- rok 1972 - Iskra bis B (silniki SO-1 , rozpoznawcza, kierowania ogniem, Iskra 200)
- rok 1972 - Iskra 200BR (jednomiejscowa wersja szturmowa, prototyp)
- rok 1973 - Iskra bis D (silnik SO-3, Iskra 200SB)
- rok 1975 - Iskra bis DF (silnik SO-3, wersja szkolno-rozpoznawcza).
Produkcję zakończono w 1987 roku. Wyprodukowano 427 egzemplarzy. W latach 1975–76 do Indii wyeksportowano 50 egzemplarzy Iskier bis D, gdzie były użytkowane do 2004 r. W polskim lotnictwie wojskowym Iskry eksploatowane są do dzisiaj w WOSL Dęblin do zaawansowanego szkolenia i jako samoloty akrobacyjne w Zespole Reprezentacyjnym Sił Powietrznych RP Biało-Czerwone Iskry.
TS-11 Iskra bis DF nr boczny 1409 wyprodukowano w 1975 roku. Samolot służył w kilku jednostkach lotniczych, m.in. w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego bazującym na lotnisku Słupsk-Redzikowo. Gdy wraz z nadejściem lat 90. pojawiła się możliwość nadawania samolotom nieregulaminowych oznaczeń, Iskra '1409', jedna spośród 4 Iskier pułku, otrzymała specjalne malowanie z okazji 40-lecia jednostki. Samolot pomalowano we wrześniu 1992 roku a autorami projektu z motywami morskich fal, gryfa pomorskiego i głowy Indianina (godło 1. Eskadry) byli st. chor. sztab. Ryszard Kuras i st. chor. Tomasz Kowalski.
W 1995 roku samolot przekazano do 58. Lotniczego Pułku Szkolnego w Dęblinie (od 2001 r. 1. Ośrodek Szkolenia Lotniczego). Iskra '1409' została przywrócona do standardowego schematu malowania. W 2014 roku samolot trafił do Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie zrodził się pomysł przywrócenia efektownego „słupskiego” malowania. W lipcu 2015 roku malowanie zostało odtworzone przez Filipa Jereczka-Bambrowicza, Bogdana Żołnierowicza, Zbigniewa Żołnierowicza oraz Wojciecha Butrycza i jednego z autorów oryginalnego malowania – Ryszarda Kurasa.
Powrót