Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Republic F-105D Thunderchief

Republic F-105D Thunderchief
USA
samolot myśliwsko-bombowy
1959



  • Dane techniczne


Rozpiętość 10,59 m
Długość 19,61 m
Masa startowa 23834 kg
Maksymalna prędkość 2240 km/h
Pułap 13720 m
Zasięg 3850 km
Uzbrojenie działko Vulcan kal. 20 mm, 5450 kg uzbrojenia podwieszanego na belkach pod skrzydłami i kadłubem lub w komorze bombowej (bomby konwencjonalne i jądrowe, pociski rakietowe lub dodatkowe zbiorniki paliwa)
Silnik :
jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney J75-P-19W o ciągu 118 kN

 

Samolot Donalda Kutyny z okresu wojny w Wietnamie.

Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Jako pierwsza powstała jednomiejscowa wersja bojowa F-105B, a następnie udoskonalona jednomiejscowa F-105D i dwumiejscowa szkolno-bojowa F-105F.

F-105D był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie i przez większą część jej trwania na F-105 stacjonujących w bazach Korat i Takhli w Tajlandii spoczywał główny ciężar ataków na cele naziemne w Wietnamie Północnym, kosztem wysokich strat. Zmodyfikowane dwumiejscowe F-105F i jego udoskonalony wariant F-105G służyły do zwalczania obrony przeciwlotniczej (tzw. Dzikie Łasice, ang. Wild Weasels).

Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec. Jest stałym depozytem, przekazanym przez muzeum USAF.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka