Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: EM-10 Bielik (makieta)

EM-10 Bielik (makieta)
Polska
samolot szkolno-treningowy
1999



  • Dane techniczne


Rozpiętość 6,6 m
Długość 9,0 m
Masa startowa 2500 kg
Maksymalna prędkość 1000 km/h
Pułap
Zasięg 2500 km
Uzbrojenie elektroniczny symulator uzbrojenia
Silnik :
(w prototypie) General Electric J-85 o ciągu 1380 kG

 

Przedprototypowa makieta kompozytowego samolotu szkolno-treningowego o napędzie odrzutowym.

W 1997 roku w firmie Edwarda Margańskiego powstała koncepcja stworzenia taniego, kompozytowego odrzutowego samolotu szkolno-treningowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte przy produkcji wysokiej klasy szybowców kompozytowych własnego projektu oraz podczas prac nad samolotem M-16, które były prowadzone w PZL Mielec w latach 70, podjęto się realizacji niewielkiego samolotu zdolnego nie tylko do szkolenia, lecz także do symulacji zastosowań bojowych samolotu myśliwsko-bombowego.

W ciągu 2 lat opracowana została koncepcja aerodynamiczna samolotu, przy której tworzeniu dużą rolę odegrał dr inż. Krzysztof Kubala. Już w maju 1999 roku, podczas posiedzenia Krajowej Rady Lotnictwa, w Bielsku zaprezentowana została pełnowymiarowa makieta samolotu oraz koncepcja systemu symulacji zadań bojowych.

Po zdobyciu środków finansowych potrzebnych na realizację tak zaawansowanego projektu, przystąpiono do budowy prototypu, którego ukończenie było kilkakrotnie przesuwane z powodu kłopotów z uzyskaniem silnika. W toku prac zmianie uległa nazwa samolotu – początkowo nazywał się Iskra II, co było nawiązaniem do świetnego polskiego samolotu szkolno-treningowego z lat 60. Samolot wykonał pierwszy lot 4 czerwca 2003 r. w Mielcu, za sterami zasiadł pilot Wiesław Cena. Prototyp napędzany był silnikiem General Electric J-85 o ciągu 1380 kG. W samolotach seryjnych planowano zastosowanie mocniejszego silnika o ciągu nawet 1800 kG i wyposażonego w prosty system wektorowania ciągu.

Bielik miał być produkowany w dwóch podstawowych wersjach. W wersji wojskowej samolot miał służyć do szkolenia podstawowego i zaawansowanego, akrobacji, nawigacji oraz lotów na niskim pułapie. Samoloty wojskowe miały być wyposażone w system symulacji umożliwiający imitowanie obsługi uzbrojenia, obserwacji za pomocą radaru lub termowizora obiektów rzeczywistych i generowanych przez komputer oraz symulacji obrony przeciwlotniczej wroga. W wersji cywilnej Bielik służyć miał do akrobacji oraz średniodystansowych przelotów na małej wysokości.

Bielik był pierwszym polskim samolotem odrzutowym zaprojektowanym przez prywatną firmę. Produkcji seryjnej nie podjęto. Makieta Bielika została przekazana przez Edwarda Margańskiego w 2002 roku.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka