Logo Muzeum
Zbiory


Samolot: WSK MD-12F

WSK MD-12F
Polska
samolot fotogrametryczny
1962



  • Dane techniczne


Rozpiętość 23,6 m
Długość 15,8 m
Masa startowa 7000 kg
Maksymalna prędkość 305 km/h
Pułap 4750 m
Zasięg 2100 km
Uzbrojenie
Silnik :
4 x silniki gwiazdowe, 7-cylindrowe, chłodzone powietrzem WN-3C o mocy 330 KM (244 kW) każdy

 

Na początku lat 60., wobec wycofywania samolotów Li-2 i braku odpowiedniej maszyny do lotów fotograficznych, zapadła decyzja o opracowaniu wersji fotogrametrycznej prototypu samolotu MD-12. Był to czterosilnikowy, 22-miejscowy samolot pasażerski o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie wolnonośnego dolnopłata. Zespół pracujący pod przewodnictwem Franciszka Misztala i Leszka Dulęby w Instytucie Lotnictwa opracował w marcu 1959 roku pierwszy egzemplarz MD-12 z przeznaczeniem do prób statycznych. Wkrótce potem powstał prototyp do prób w locie, który otrzymał rejestrację
SP-PAL. W sierpniu 1961 roku kolejny prototyp MD-12P ze znakami SP-PBD, wprowadzono do eksploatacji próbnej w PLL LOT i skierowano do regularnych
lotów na trasie Warszawa-Rzeszów-Warszawa.
Adaptację samolotu dla aerofotogrametrii powierzono grupie pracującej pod kierunkiem Marcina Fortuńskiego przy współpracy Leszka Dulęby. W celu podniesienia pułapu zwiększono rozpiętość i powierzchnię nośną skrzydeł. Powiększono zbiorniki paliwa w skrzydłach, wydłużyło to czas lotu do 10 godzin. Przód kadłuba został przekonstruowany i oszklony. W podłodze kabiny zrobiono dwa otwory dla specjalnych aparatów fotograficznych.

Po obu stronach kadłuba, zamiast ostatnich okien wykonano otwory do zdjęć ukośnych. Za kabiną umieszczono ciemnię fotograficzną. Samolot w wersji fotogrametrycznej - MD-12F został oblatany 21 lipca 1962 roku. Otrzymał znaki rejestracyjne SP-PBL. W październiku tego roku ekipa fabryczna odbyła lot propagandowo-reklamowy na trasie Warszawa-Budapeszt-Bukareszt. W Bukareszcie podczas Międzynarodowej Konferencji Fotogrametrycznej samolot uzyskał bardzo dobrą ocenę.
MD-12 nie trafił do produkcji, mimo poczynionych przygotowań, na co decydujący wpływ miała katastrofa we wrześniu 1963 roku pierwszego prototypu,
SP-PAL, podczas jednego z lotów próbnych.
MD-12F trafił do zbiorów Muzeum w 1967 roku. Jest jednym z nielicznych eksponatów dostarczonych bezpośrednio drogą powietrzną do krakowskiego Muzeum.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka