Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Let L-200A Morava

Let L-200A Morava
Czechosłowacja
samolot sanitarny



  • Dane techniczne


Rozpiętość 12,3 m
Długość 8,6 m
Masa startowa 1950 kg
Maksymalna prędkość 310 km/h
Pułap 6200 m
Zasięg 1900 km
Uzbrojenie
Silnik :
rzędowe odwrócone 2x Walter M-337 o mocy 210 KM (154 kW)

 

Po II wojnie światowej rozwinęła się nowa forma lotnictwa – przewozy niewielkich grup ludzi na małych dystansach. W powojennej Europie wiodącą rolę w propagowaniu idei „powietrznych taksówek”, lekkich, zazwyczaj dwusilnikowych samolotów mogących zabrać czterech lub pięciu ludzi, wiodła Czechosłowacja.

Samolot L-200 Morava został opracowany w roku 1957 w zakładach LET w Kunovicach przez zespół pod kierownictwem inż. Ladislava Smrčeka. Był to 5-miejscowy samolot dyspozycyjny i sanitarny o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie dolnopłata z podwójnym usterzeniem pionowym. Oblot prototypu XL-200 nastąpił w tym samym roku. Łącznie powstały 3 egzemplarze prototypowe. Po serii prób z różnymi wariantami silników samolot L-200 został skierowany do produkcji seryjnej w 1960 roku. Kolejne wersje różniły się zastosowanym wyposażeniem. W latach 1960-1964 wyprodukowano w sumie 367 sztuk wersji L-200 A  i  L-200 D (ze śmigłami trójłopatowymi nadal w eksploatacji).

Ze względu na swoje możliwości samoloty L-200 Morava były także stosowane w lotnictwie sanitarnym. Typ ten był szeroko eksportowany m.in. do Polski, ZSRR i Jugosławii. Lotnictwo Kuby prowadziło próby z uzbrojeniem płatowca L-200, a pojedynczy egzemplarz znalazł się nawet w Stanach Zjednoczonych. Na samolocie L-200A Morava wykonano wiele lotów rekordowych. Egzemplarz o rejestracji OK-PHD w 1962 roku odbył rekordowy przelot na trasie Praga, Belgrad, Ateny, Bejrut, Bagdad, Bahrajn, Karaczi, Bombaj. Lot zajął 6 dni, a łączna trasa liczyła 8200 km.

Prezentowany egzemplarz o numerze fabrycznym 170409 i rejestracji SP-NXA został przekazany do zbiorów Muzeum przez Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego w Warszawie w 1984 roku.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka