Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: Lotnia Lilienthala (replika)

Lotnia Lilienthala (replika)
Niemcy / Polska
szybowiec pionierski
1969



  • Dane techniczne


Rozpiętość 6,6 m
Długość 2,7 m
Powierzchnia nośna
Masa własna
Masa startowa
Doskonałość
Opadanie
Prędkość minimalna
Maks. prędkość nurkowania

 

Latać jak ptaki – to odwieczne marzenie ludzi, w drugiej połowie XIX wieku stało się rzeczywistością. Dotychczasowe próby z aparatami lżejszymi od powietrza nie spełniały jednak wszystkich oczekiwań. Rozwiązaniem mogło być opracowanie maszyny cięższej od powietrza. W tamtych czasach stanowiło to jednak dla konstruktorów nie lada wyzwanie.

Otto Lilienthal razem z bratem Gustawem od początku lat 90. XIX, wieku prowadzili próby nad możliwością lotu człowieka. Pierwsze zbudowane przez braci Lilienthal skrzydła, jeszcze bez pionowych płaszczyzn stabilizujących, nie spełniały pokładanych w nich nadziei. Dopiero w 1891 roku, po uzupełnieniu skrzydła w statecznik pionowy, udało się Lilienthalowi wykonać 300-metrowy lot ze zbocza wzgórza koło Drewitz. Dalsze prace z udoskonalonymi skrzydłami prowadzone były aż do wypadku Otto Lilienthala w dniu 9 sierpnia 1896 roku. W wyniku odniesionych obrażeń zmarł on następnego dnia. Do tego czasu powstało łącznie kilkanaście skrzydeł różniących się znacznie od siebie.

Na świecie zachowało się do dziś 7 egzemplarzy skrzydeł autorstwa Lilienthala. Eksponowane skrzydło jest zbudowaną w 1969 roku rekonstrukcją skrzydła Lilienthala - pierwowzór został skonstruowany w 1894 roku. Replika powstała w Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w oparciu o oryginał będący w zbiorach Muzeum Techniki NOT w Warszawie. Kopia skrzydła została zbudowana przez Bronisława Zawickiego, Franciszka Stańko i Edwarda Micudę. Drugi egzemplarz, również ich autorstwa, został podarowany Muzeum Komunikacji w Dreźnie.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka