Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: IS-1 Sęp bis

IS-1 Sęp bis
Polska
szybowiec wyczynowy
1947



  • Dane techniczne


Rozpiętość 17,5 m
Długość 7,5 m
Powierzchnia nośna 17 m2
Masa własna 276 kg
Masa startowa 353 kg
Doskonałość 27 przy prędkości optymalnej 72 km/h
Opadanie min. 0,74 m/s przy prędkości ekonomicznej 67 km/h
Prędkość minimalna 50 km/h
Maks. prędkość nurkowania 225 km/h

 

Jednomiejscowy szybowiec wyczynowy w układzie wolnonośnego górnopłata, o konstrukcji całkowicie drewnianej, ze skrzydłem wyposażonym w dwudzielne klapolotki, klapy, hamulce aerodynamiczne i przerywacze.

1945 roku grupa entuzjastów postanowiła reaktywować przedwojenne Śląskie Warsztaty Szybowcowe. W wyniku tej inicjatywy w 1946 roku utworzono Instytut Szybownictwa. Jego głównym celem było projektowanie nowych konstrukcji szybowców, wykorzystując przedwojenne polskie doświadczenia w tej dziedzinie.

Sęp był pierwszą po wojnie nową, polską konstrukcją powstałą w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej. Projekt wstępny został opracowany przez inżynierów Józefa Niespała i Władysława Nowakowskiego. Mimo trudnych powojennych warunków, oblot prototypu odbył się 2 czerwca 1947 roku, a już w lipcu Sęp pilotowany przez Adama Zientka reprezentował polskie barwy na międzynarodowych zawodach szybowcowych w Samedan w Szwajcarii. Zajął tam 8 miejsce. Godnym podkreślenia faktem jest to, że Sęp był jedyną nową konstrukcją biorącą udział w tych zawodach. Pozostali uczestnicy tej imprezy latali bowiem na szybowcach przedwojennych lub zdobycznych niemieckich.

Do następnych budowanych egzemplarzy wprowadzono drobne poprawki konstrukcyjne, polegające m.in. na udoskonaleniu mechanizacji płata i zmianach w wyposażeniu kabiny. Tak zmodyfikowaną konstrukcję oznaczono Sęp bis. Łącznie z prototypem wyprodukowano 6 szybowców, z których ostatni latał jeszcze na początku lat 60. Na Sępach polscy szybownicy ustanowili kilka rekordów kraju i świata.

Szybowiec IS-1 Sęp bis ze znakami SP-552, znajdujący się w Muzeum Lotnictwa Polskiego, eksploatowany był w latach 1948–1960. W okresie tym wielokrotnie brał udział w zawodach. W 1949 roku znana polska szybowniczka Irena Kempówna ustanowiła na nim dwa światowe rekordy prędkości: na trójkącie 100 km i na trasie docelowej 100 km. W 1964 roku szybowiec został przekazany do zbiorów muzealnych.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka