Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: IS-3 ABC-A

IS-3 ABC-A
Polska
szybowiec szkolny
1957



  • Dane techniczne


Rozpiętość 9 m
Długość 6,3 m
Powierzchnia nośna 13,5 m2
Masa własna 105 kg
Masa startowa 185 kg
Doskonałość 9,2 przy prędkości optymalnej 53 km/h
Opadanie min. 1,5 m/s przy prędkości ekonomicznej 48 km/h
Prędkość minimalna 45 km/h
Maks. prędkość nurkowania 135 km/h

 

Pierwszy po wojnie skonstruowany i produkowany w Polsce jednomiejscowy szybowiec szkolny.

Ta prosta i tania konstrukcja była przeznaczona do masowego szkolenia początkowego (w kategorii A i B). Bezpieczny i łatwy w pilotażu szybowiec w układzie zastrzałowego górnopłata z kadłubem kratowym przystosowany był do startów za wyciągarką. Prototyp szybowca, zaprojektowanego przez inżynierów Rudolfa Matza i Romana Zatwarnickiego w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej, został oblatany w grudniu 1947 roku przez pil. Piotra Mynarskiego, a już we wrześniu 1948 roku miał miejsce oblot pierwszego egzemplarza seryjnego.

Na podstawie płynących z wieloletniej eksploatacji doświadczeń powstały kolejno trzy wersje produkcyjne: ABC-bis – ze składanym płatem i usterzeniem, ABC-ter – z nie składanym płatem i usterzeniem oraz ABC-A – z dalszymi modyfikacjami. Szybowce ABC mogły być wyposażane w lekką, specjalnie dla nich zaprojektowaną, kabinkę. Łącznie wyprodukowano ponad 250 egzemplarzy szybowców ABC, z czego część na eksport do Chin. Szybowce ABC wyszły z użycia w szkoleniu w aeroklubach pod koniec lat pięćdziesiątych, przede wszystkim ze względu na przejście do szkolenia na szybowcach dwusterowych.

Prezentowany w Muzeum szybowiec IS-3 ABC-A o znakach SP-1697 używany był w Aeroklubie Tatrzańskim w Nowym Targu.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka