Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: IS-4 Jastrząb 'SP-1383'

IS-4 Jastrząb 'SP-1383'
Polska
szybowiec akrobacyjny
1953



  • Dane techniczne


Rozpiętość 12,0 m
Długość 6,25 m
Powierzchnia nośna 13,75 m2
Masa własna 255 kg
Masa startowa 340 kg
Doskonałość 19,6 przy prędkości optymalnej 82 km/h
Opadanie min. 1,08m/s przy prędkości ekonomicznej 73 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Maks. prędkość nurkowania 450 km/h
Zdjęcia panoramiczne :

 

Jednomiejscowy szybowiec akrobacyjny o konstrukcji drewnianej, w układzie wolnonośnego grzbietopłata.

Projekt Jastrzębia opracował w latach 1948–1949 inżynier Józef Niespał w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej. Przygotowanie dokumentacji warsztatowej trwało około pół roku. Prototyp został oblatany w grudniu 1949 roku. IS-4 Jastrząb posiadał bardzo dobre właściwości pilotażowe i dopuszczony był do pełnej akrobacji. Do jej wykonania musiał być rozpędzany lotem nurkowym. W czasie lotów doświadczalnych przekraczano w nurkowaniu 500 km/h, co umożliwiała mocna konstrukcja i dobra aerodynamika.

W kwietniu 1952 roku rozpoczęto produkcję serii 10 szybowców Jastrząb w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych (były Instytut Szybownictwa) w Bielsku-Białej. Drugą serię, 25 szybowców, wyprodukowano w 1953 roku w Krośnie. Trzy Jastrzębie wyeksportowano do Chin i Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Dzięki swym zaletom szybowce IS-4 przetrwały w aeroklubach przez długi czas – do końca lat sześćdziesiątych. Podczas organizowanych wówczas pokazów lotniczych pojawienie się Jastrzębia gwarantowało niezapomniany spektakl akrobacji powietrznej.

IS-4 Jastrząb o numerze seryjnym 09 i znakach SP-1383 został zbudowany w ZSLS nr 5 w Krośnie w 1953 roku. Eksploatowany w Aeroklubie Krakowskim od 29 III 1954 do 12 XII 1969, został przekazany do Muzeum w 1970 r.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka