Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-6X Nietoperz

SZD-6X Nietoperz
Polska
szybowiec doświadczalny
1950



  • Dane techniczne


Rozpiętość 12,0 m
Długość 4,0 m
Powierzchnia nośna 14,4 m2
Masa własna 150 kg
Masa startowa 235 kg
Doskonałość 17,5 przy prędkości optymalnej 90 km/h
Opadanie min. 1,35 m/s przy prędkości ekonomicznej 80 km/h
Prędkość minimalna 54 km/h
Maks. prędkość nurkowania 300 km/h

 

Bezogonowy szybowiec doświadczalny.

Jednomiejscowy szybowiec konstrukcji całkowicie drewnianej, w układzie średniopłata. Mały kadłub mieści zakrytą kabinę pilota i jest zakończony szczątkowym statecznikiem pionowym ze sterem kierunku o bardzo dużej powierzchni. Na centralnej części płata umieszczono klapy, na zewnętrznych dwudzielne sterolotki, które spełniały dodatkowo funkcję hamulców aerodynamicznych. W celu poprawienia widoczności z kabiny pilota oraz polepszenia stateczności kierunkowej, centralnej części płata nadano charakterystyczny skos ujemny. Oryginalny kształt konstrukcji stał się powodem nadania szybowcowi nazwy "Nietoperz".

Prace nad szybowcem rozpoczęto pod koniec lat 40. w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej pod kierunkiem inżynierów Władysława Nowakowskiego i Justyna Sandauera. Celem było zbudowanie taniej konstrukcji doświadczalnej, pozwalającej przeprowadzić badania nad nietypowym układem bezogonowym. Oblot prototypowego i jedynego egzemplarza Nietoperza miał miejsce w styczniu 1951 roku na lotnisku Muchowiec w Katowicach.

Loty doświadczalne na Nietoperzu przeprowadzano w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej do 1959 roku, wypróbowując trzy warianty sterowania. Najciekawszymi z nich były dwa warianty sterowania oporowego, realizowane przez rozchylanie różnicowo zewnętrznej sterolotki – hamującej aerodynamicznie. Szybowiec wykonywał wtedy loty z zablokowanym albo zdjętym sterem kierunku. Podobny do jednego z tych wariantów sterowania zastosowano na najnowszym amerykańskim bombowcu Northrop B-2 Spirit.

Nietoperz, będący maszyną trudną w pilotażu, służył tylko do badań w locie. Po zakończeniu cyklu prób szybowiec trafił do zbiorów Muzeum Lotnictwa w 1964 roku.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka