Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-8 bis Jaskółka

SZD-8 bis Jaskółka
Polska
szybowiec wyczynowy
1953



  • Dane techniczne


Rozpiętość 16,0 m
Długość 7,4 m
Powierzchnia nośna 13,6 m2
Masa własna 252 kg
Masa startowa 337 kg
Doskonałość 26,4 przy prędkości optymalnej 80 km/h
Opadanie min. 0,76 m/s przy prędkości ekonomicznej 68 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Maks. prędkość nurkowania 250 km/h

 

Uniwersalny, jednomiejscowy szybowiec wyczynowy, w układzie wolnonośnego średniopłata o konstrukcji całkowicie drewnianej. Skrzydło wyposażone
w lotki dwudzielne, klapy - poszerzacze szczelinowe i płytkowe hamulce aerodynamiczne.
Opracowywanie szybowca rozpoczęto w Biurze Konstrukcyjnym Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych w Bielsku-Białej w 1950 roku. Pracami zespołu konstrukcyjnego kierował inż. Tadeusz Kostia.
21 września 1951 roku prototyp "Jaskółki" został oblatany przez pilota doświadczalnego Adama Zientka. Loty próbne ujawniły złą sterowność poprzeczną oraz kłopoty z bogatym, jak na tamte czasy, wyposażeniem szybowca. Niebezpieczeństwem była także skłonność szybowca do płaskiego korkociągu i występujące przy tym znaczne siły na sterach.
Po nieodzownych poprawkach i pomyślnie zakończonych próbach szybowiec został skierowany do produkcji seryjnej w 1953 roku, pod nazwą SZD-8 bis "Jaskółka". Pierwsza seria produkcyjna liczyła 30 egzemplarzy.
W wyniku doświadczeń uzyskanych w czasie eksploatacji "Jaskółek" i zmieniających się wymagań technicznych powstał szereg odmian, m.in. "Jaskółka bis O" i "Jaskółka ter Z".
Do końca lat pięćdziesiątych wyprodukowano blisko 150 szybowców "Jaskółka" w różnych wersjach, z czego część na eksport. W latach pięćdziesiątych był to najbardziej popularny polski szybowiec wyczynowy, licznie używany w aeroklubach. Uzyskano na nim wiele sukcesów w zawodach szybowcowych oraz rekordów krajowych i międzynarodowych.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka