Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-10 bis Czapla

SZD-10 bis Czapla
Polska
szybowiec szkolny
1955



  • Dane techniczne


Rozpiętość 16,0 m
Długość 8,7 m
Powierzchnia nośna 24,0 m2
Masa własna 280 kg
Masa startowa 435 kg
Doskonałość 17,1 przy prędkości optymalnej 64 km/h
Opadanie min. 0,96 m/s przy prędkości ekonomicznej 52 km/h
Prędkość minimalna 48 km/h
Maks. prędkość nurkowania 160 km/h

 

Dwumiejscowy, drewniany szybowiec szkolny, w  układzie zastrzałowego górnopłata z kadłubem o przekroju wielokątnym.

Projekt Czapli powstał w SZD w Bielsku-Białej w latach 1952–1953 na zamówienie Ligi Przyjaciół Żołnierza – organizacji, która prowadziła szkolenie lotnicze młodzieży w Aeroklubach. Od nowego szybowca wymagano możliwości startu przy pomocy lin gumowych, wyciągarki i samolotu oraz zdolności wykonywania podstawowej akrobacji. Konstruktorami szybowca byli inżynierowie: Roman Zatwarnicki, Irena Kaniewska i Marian Gracz.

Prototyp SZD-10 Czapla został oblatany w listopadzie 1953 roku, okazało się jednak, że projekt wymaga wprowadzenia szeregu zmian. Budowa drugiego prototypu została ukończona w marcu 1954 roku. Po dalszych ulepszeniach, dotyczących przede wszystkim konstrukcji lotek i hamulców aerodynamicznych, szybowiec skierowano do produkcji jako SZD-10 bis Czapla. Szybowiec odznaczał się prostą i tanią konstrukcją.

Czaple były budowane seryjnie w dużej liczbie w Zakładach Szybowcowych Lotnictwa Sportowego (ZSLS) w Krośnie, w ZSLS we Wrocławiu i w Wojskowych Zakładach Remontowych w Łodzi. Używano je w Aeroklubach do początku lat osiemdziesiątych. Szybowce te były także eksportowane do Finlandii i Turcji.

Prezentowany na ekspozycji szybowiec SZD 10-bis Czapla o znakach rejestracyjnych SP-1477 latał w Aeroklubie Krakowskim do 1972 roku.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka