Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-17X Jaskółka L

SZD-17X Jaskółka L
Polska
szybowiec wysokowyczynowy
1956



  • Dane techniczne


Rozpiętość 16,0 m
Długość 6,8 m
Powierzchnia nośna 13,6 m2
Masa własna 425 kg
Masa startowa 340 kg
Doskonałość 30,5 przy prędkości optymalnej 98 km/h
Opadanie min. 0,86 m/s przy prędkości ekonomicznej 93 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Maks. prędkość nurkowania 250 km/h

 

Jedną z wersji rozwojowych popularnego szybowca "Jaskółka", była "Jaskółka L". W połowie lat pięćdziesiątych zespół konstruktorów z SZD w Bielsku-Białej pod kierunkiem inż. Tadeusza Kostii i inż. Jana Dyrka, bazując na konstrukcji "Jaskółki", opracował szybowiec ze skrzydłem o profilu laminarnym i usterzeniem motylkowym (tzw. usterzeniem Rudlickiego, wypróbowywanym już zresztą wcześniej w SZD-14 "Jaskółka M"). Oblot prototypu odbył się w marcu 1956 roku.
"Jaskółka L" miała w założeniu być szybowcem wysokowyczynowym, przeznaczonym dla kadry polskich pilotów szybowcowych na Mistrzostwa Świata.
Nie spełniła jednak nadziei zbudowano zaledwie 4 egzemplarze. Na egzemplarzu o rejestracji SP-1506, znajdującym się w Muzeum Lotnictwa Polskiego, pilot Tadeusz Góra ustanowił w 1956 roku rekord prędkości w przelocie docelowym.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka