Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-25A Lis

SZD-25A Lis
Polska
szybowiec treningowo-wyczynowy
1961



  • Dane techniczne


Rozpiętość 15,0 m
Długość 7 m
Powierzchnia nośna 12,75 m2
Masa własna 230 kg
Masa startowa 315 kg
Doskonałość 27 przy prędkości optymalnej 75,2 km/h
Opadanie min. 0,76 m/s przy prędkości ekonomicznej 69,1 km/h
Prędkość minimalna 59 km/h
Maks. prędkość nurkowania 230 km/h

 

Jednomiejscowy szybowiec treningowo-wyczynowy, w układzie średniopłata o konstrukcji mieszanej.
Powstał w SZD w 1960 roku, zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem inż. Zbigniewa Badury. Wykorzystano gotową konstrukcję skrzydła "Muchy Standard" (której miał być następcą) i kadłub wzorowany na kadłubie szybowca SZD-16"Gil" , z przodem o konstrukcji kratownicowej, rurą duralową z tyłu oraz drewnianym usterzeniem poziomym i pionowym.
Prototypowy egzemplarz "Lisa", o znakach SP 1621, oblatany został 5 marca 1960 roku. Po przeprowadzeniu szeregu lotów próbnych i wprowadzeniu poprawek została opracowana dokumentacja produkcyjna. Dla serii produkcyjnej wprowadzono oznaczenie SZD-25A "Lis". Produkcję podjęły Zakłady Sprzętu Lotnictwa Sportowego w Krośnie. W 1962 roku aerokluby otrzymały 18 egzemplarzy "Lisów", zaś 12 wyeksportowano.
Egzemplarz znajdujący się w Muzeum to wyprodukowany w 1961 roku "Lis" o znakach rejestracyjnych SP-2356. Eksploatowany był w Aeroklubie Ziemi Piotrkowskiej, a do Muzeum przekazany został w 1981 roku.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka