Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Szybowiec: SZD-43 Orion

SZD-43 Orion
Polska
szybowiec zawodniczy
1972



  • Dane techniczne


Rozpiętość 15,0 m
Długość 7,3 m
Powierzchnia nośna 11,6 m2
Masa własna 263 kg
Masa startowa 442 kg
Doskonałość 40 przy prędkości optymalnej 92 km/h
Opadanie min. 0,62 m/s przy prędkości ekonomicznej 84 km/h
Prędkość minimalna 69 km/h
Maks. prędkość nurkowania

 

Szybowiec zawodniczy o konstrukcji drewniano-metalowo-kompozytowej, w układzie grzbietopłata.

Orion został zaprojektowany w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku-Białej w latach 1970–71, z wykorzystaniem elementów konstrukcji szybowca Cobra, Foka 5 i Jantar. SZD-43 powstał specjalnie dla polskich zawodników na Szybowcowe Mistrzostwa Świata we Vršacu w Jugosławii w 1972 roku. Projekt, przygotowany przez zespół pod kierunkiem inżynierów Tadeusza Łabucia i Jana Knapika, oraz 2 prototypy powstały w rekordowo krótkim czasie. Oblot odbył się w grudniu 1971 roku. Szybowiec zabierał 70 litrów balastu wodnego.

Na prototypowych Orionach, noszących znaki rejestracyjne SP-2635 i SP-2639, na Mistrzostwach we Vršacu polscy zawodnicy odnieśli wielki sukces w klasie standard: Jan Wróblewski zdobył złoty, a Franciszek Kępka brązowy medal.

Produkcja seryjna nie została podjęta, ze względu na powstanie w tym samym czasie lepszego, w pełni kompozytowego szybowca Jantar. Po mistrzostwach oba Oriony były eksploatowane w Lesznie. Jeden wkrótce uległ rozbiciu, drugi, SP-2635, trafił do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka